تاریخچه پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

مدیرسایت ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
تاریخچه پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

پوکه های آرایشی یا آمبولانژها، ظروف، تیوب‌ها و یا به‌طور کلی، محفظه‌های کاملاً بسته هستند که برای نگهداری و حمل‌و‌نقل لوازم آرایشی استفاده می‌شوند. لوازم آرایشی یا محصولات آرایشی، موادی هستند که برای تقویت یا حفظ ظاهر فیزیکی یا رایحه بدن انسان در نظر گرفته شده‌اند و برای حفظ خواص خود نیاز به یک پوکه مناسب دارند.

مسئله پوکه های آرایشی (آمبولانژ) یک موضوع مهم در بسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی است که به ISO 22715 مربوط می‌شود. طبق ISO، پوکه‌های لوازم آرایشی، بسته‌بندی هستند که محصول اصلی را در خود جای می‌دهند. این در حالی است که بیرونی‌ترین بسته‌بندی یا همان بسته‌بندی ثانویه، دیگر با عنوان پوکه های آرایشی (آمبولانژ) نام برده نمی‌شود.

پوکه های آرایشی (آمبولانژ) هم در بازاریابی و هم در محافظت از محصول نقش مهمی دارند.

 

تاریخچه پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

پوکه های آرایشی (آمبولانژ) در اسناد تاریخی ذکر شده‌اند و گاهی اوقات در ادبیات تاریخی یا باستان‌شناسی به آن‌ها اشاره شده است. این ظروف گاهی اوقات با سبک‌ها، اشکال یا نقوش منحصر‌به‌فردی ساخته می‌شدند.

نام پوکه آرایشی در یونان باستان، پیکسیس (pyxis) بود. در مصر باستان نیز سرمه‌دان‌هایی با خط هیروگلیف ساخته می‌شدند.

همچنین ظروف سرمه و میل آن با هنر‌های خاصی که مربوط به مصر باستان بود، طراحی و ساخته می‌شدند و اکنون برخی از آن‌ها موجود هستند. در مصر باستان، ساخت لوازم آرایشی بهداشتی با استفاده از عاج آغاز شد. همچنین استخوان، سنگ یا سفال نیز برای ساخت این ظروف استفاده می‌شد.

قاشق‌های سرمه از اولین‌ ظروفی بودند که برای نگهداری لوازم آرایشی ساخته شده بودند. تم‌های رایج، نماد آنخ، اردک، گل نیلوفر آبی و غیره بود.

علاوه‌بر این، بومیان آمریکا در قاره آمریکا ظروف کوچک بافته‌شده از مواد چوب یا سوزن کاج را برای نگهداری مواد آرایشی می‌ساختند.

 

 

 

 

 

اهداف پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

هدف اصلی استفاده از پوکه های آرایشی (آمبولانژ) محافظت از محصول در زمان نگهداری یا حمل‌و‌نقل است. ظرف باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که محصول را از خراب‌شدن محافظت کرده و به حفظ کیفیت آن کمک کند. همچنین به‌عنوان بخشی از بازاریابی یک محصول آرایشی، پوکه‌ها باید ظاهر جذابی داشته باشند.

پوکه های آرایشی (آمبولانژ) همچنین باید دارای برچسب‌هایی باشند که به‌صورت خوانا اطلاعات اولیه محصول و سازنده را نشان دهد. این برچسب‌ها شامل اطلاعات تماس، مواد تشکیل‌دهنده، تاریخ انقضا، هشدارها و دستورالعمل‌ها می‌باشد. برچسب‌ها نه‌تنها محصولات و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها را مشخص می‌کنند، بلکه به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا اطلاعات مفیدی درباره محصول به‌دست بیاورند.

در حالت ایده‌آل، پوکه از مواد بادوام ساخته می‌شود تا عمر مفید طولانی به محصول بدهد. باز و بسته‌شدن مکرر ظرف می‌تواند به‌مرور زمان بر وضعیت آن تأثیر بگذارد و به‌همین دلیل لازم است کیفیت آن مناسب باشد. در نهایت، پوکه باید از محصول در برابر آلودگی، گرد و غبار و میکروب محافظت کند و آن را ایمن نگه دارد.

زیبایی‌شناسی پوکه بسیار مهم است. از آنجایی که محصولات آرایشی به‌عنوان دارو یا محصولات لازم برای بقا در نظر گرفته نمی‌شوند، بازاریابی لوازم آرایشی به‌شدت به‌ظاهر آن‌ها وابسته است.

پوکه های آرایشی (آمبولانژ) باید احساسات مثبتی را منتقل کنند تا مورد توجه واقع شوند.

 

جنبه‌های زیست محیطی پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

مواد مورد استفاده برای پوکه های آرایشی (آمبولانژ) از نظر سازگاری با محیط زیست باید مناسب باشند. ظرف باید محصول را از عوامل محیطی محافظت کند و همچنین باید کم‌ترین ضرر را به محیط زیست بزند. به‌عبارت دیگر، هر چه بتوان پوکه را بیشتر بازیافت کرد، هم برای محیط زیست و هم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهتر است.

برخی از عواملی که بر دوام ظروف در طبیعت تأثیر می‌گذارند عبارتند از زیست‌تخریب‌پذیری، ترکیب شیمیایی و قابل بازیافت‌بودن محصول.

علاوه‌بر قابل بازیافت و قابل تخریب بودن، پوکه باید بتواند در برابر کپک و همچنین آلاینده ها مقاومت کند.

ظرف باید از مواد مقاوم در برابر دماهای گرم یا سرد ساخته شده باشد. همچنین باید محصول را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده و مانع از آسیب به محصول شود.

پوکه همچنین نباید با ترکیبات محصولی که در داخل آن قرار می‌گیرد، واکنش دهد.

به‌طور سنتی از مواد پلاستیکی یا شیشه برای نگهداری لوازم آرایشی استفاده می‌شده است. اما پوکه‌های پلاستیکی به دلیل اثرات آلاینده آن‌ها به‌ویژه برای محیط زیست دریایی مضر هستند. در سال 2014، یک مطالعه علمی میزان پلاستیک‌های شناور در اقیانوس‌های جهان را به 5 تریلیون قطعه با وزن انباشته 250000 تن تخمین زد.

 

 

آلومینیوم نیز به دلیل وزن سبک و در عین حال مستحکم، انعطاف‌پذیری، دوام و قابلیت بازیافت، در چند سال اخیر به یک نوع ظروف محبوب تبدیل شده است.

 

پوکه های آرایشی (آمبولانژ) چگونه تولید می‌شوند؟

برند‌های لوازم آرایشی، معمولا پوکه‌های آرایشی خود را طراحی کرده و برای اجرا به کارخانجات سازنده ارجاع می‌دهند.

از آنجا که طراحی پوکه نقش مهمی در فروش لوازم آرایشی دارد، برند‌های محبوب از پوکه‌های آماده استفاده نکرده و ظروف مناسب خود را طراحی می‌کنند. آن‌ها استاندارد‌های مختلف را برای ساخت شکل ظاهری و همچنین مواد سازنده پوکه در نظر گرفته و در نهایت یک آمپولاژ بی‌رغیب برای بسته‌بندی محصول خود می‌سازند.

با این حال، باید در نظر بگیرید که انواع پوکه‌های آرایشی (آمبولانژ) آماده نیز در بازار وجود دارد که سازندگان لوازم آرایشی دست‌ساز یا برند‌های غیر معروف از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این پوکه‌ها ممکن است استانداردهای لازم را برای نگهداری و حمل‌و‌نقل موارد آرایشی نداشته باشد، یا با محصول وارد واکنش شده و خواص آن را تغییر دهند.

به‌همین دلیل نیز لازم است لوازم آرایشی خود را از برند‌های معتبر بخرید؛ زیرا علاوه‌بر کیفیت مواد سازنده لوازم آرایشی، کیفیت و استاندارد پوکه‌ های آرایشی (آمبولانژ) نیز بر کیفیت و دوام نهایی محصول تاثیر می‌گذارد.

 

 

ظروف مناسب برای لوازم آرایشی باید چطور باشند؟

هنگام خرید لوازم آرایشی، افراد معمولا به کیفیت و مواد تشکیل‌دهنده لوازم آرایش توجه کرده و اهمیت ظرف را در نظر نمی‌گیرند. اگرچه خرید از یک برند معروف، یک ظرف مناسب را نیز تضمین می‌کند، اما لازم است هنگام خرید لوازم آرایشی به موارد زیر در ارتباط با پوکه آرایشی محصول دقت کنید.

 

  • جنس: جنس ظرف لوازم آرایشی مهم است؛ زیرا دوام و ایمنی محصول را تعیین می‌کند. برخی از مواد رایج مورد استفاده برای ظروف لوازم آرایشی عبارتند از پلاستیک، شیشه و فلز. پلاستیک سبُک و مقرون‌به‌صرفه است، اما ممکن است به اندازه شیشه یا فلز بادوام نباشد. شیشه سنگین‌تر و شکننده‌تر است، اما ظاهری باکیفیت ارائه می‌کند و قابل بازیافت است. فلز بادوام است، اما ممکن است گران‌تر و سنگین‌تر باشد.

 

  • اندازه: اندازه ظرف باید براساس مقدار محصولی که قرار است نگهداری شود و نحوه استفاده از آن مشخص شود. به‌عنوان مثال، یک ظرف کوچک بالم لب ممکن است برای استفاده شخصی مناسب باشد، اما یک ظرف بزرگ‌تر ممکن است برای استفاده حرفه‌ای مناسب باشد.

 

  • شکل: شکل ظرف می تواند بر سهولت استفاده و زیبایی کلی محصول تاثیر بگذارد. برخی از اشکال رایج عبارتند از گرد، مربع و بیضی. شکل ممکن است بر نحوه توزیع محصول مانند پمپ یا اسپری نیز تأثیر بگذارد. هنگام خرید، محصولی را انتخاب کنید که شکل ظرف آن اجازه استفاده از تمامی محصول را به شما بدهد.

 

  • بستهشدن درب: نوع بسته‌شدن درب ظرف باید براساس محصول و ویسکوزیته آن در نظر گرفته شود. درپوش پیچی ممکن است برای محصولات غلیظ مانند کرم‌ها مناسب باشد، در‌حالی‌که پمپ برای محصولات رقیق‌تر مانند سرم‌ یا تونر مناسب است.

 

سخن آخر

هنگام خرید لوازم آرایشی لازم است علاوه‌بر کیفیت محصول به پوکه یا ظرف آن نیز دقت کنید تا از کیفیت خوبی برخوردار بوده و با مواد آرایشی داخل آن سازگار باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.