انواع پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

مدیرسایت ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
انواع پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

انواع پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

پوکه های آرایشی (آمبولانژ) که در انگلیسی به  آن‌ها cosmetic container گفته می‌شود، نقش مهمی در زیبایی، فروش، سالم‌ماندن، استفاده صحیح و کیفیت نهایی محصول دارند. وقتی به خرید لوازم آرایشی می‌رویم، اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند، بسته‌بندی محصول است. با این حال، ظاهر، تنها مورد بااهمیت در مورد پوکه های آرایشی (آمبولانژ) نیست. این ظروف باید استانداردهای خاصی داشته باشند و از جهات مختلف برای نگهداری محصول مناسب باشند.

ما در این مقاله درباره انواع پوکه های آرایشی (آمبولانژ) و موارد مهم مربوط به این ظروف صحبت می‌کنیم. فرقی ندارد که خریدار لوازم آرایشی باشید یا بخواهید یک پوکه مناسب را برای بسته‌بندی محصولات خود انتخاب کنید، در هر حال، این مقاله به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کاملی را درباره این ظروف بسته‌بندی به‌دست بیاورید.

 

آیا پوکه های آرایشی (آمبولانژ) همان بسته‌بندی محصول است؟

اگرچه می‌توان پوکه های آرایشی (آمبولانژ) را نوعی بسته‌بندی در نظر گرفت، اما  آن‌ها نوع خاصی از بسته‌بندی هستند که به‌طور مستقیم با محصول آرایشی و بهداشتی در تماس قرار می‌گیرند. به‌عبارت دیگر، «بسته‌بندی» یک عبارت کلی‌تر است که ممکن است به جعبه بیرونی محصول نیز اشاره داشته باشد؛ اما پوکه، به جعبه خارجی اشاره نمی‌کند.

 

انواع پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

ظروف لوازم آرایشی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای مطابقت با فرمولاسیون محصولات خاص، سلایق و ملاحظات زیبایی‌شناسی خاصی طراحی شده‌اند. در اینجا چند نوع متداول از پوکه های آرایشی (آمبولانژ) را معرفی می‌کنیم.

 

پوکه‌های شیشه‌ای

شیشه بی‌اثر است؛ به این معنی که با محتویات داخل ظرف واکنش نمی‌دهد. همچنین شیشه محصول را لوکس کرده و اغلب برای محصولات سطح بالا انتخاب می‌شود. علاوه‌بر این، شیشه قابل بازیافت است و به‌همین دلیل برای طبیعت نیز مضر نیست.

کاربردهای رایج پوکه‌های شیشه‌ای برای عطر، سرم و محصولات مراقبت از پوست گران‌قیمت است.

با این حال باید در نظر بگیرید که شیشه نسبت به پلاستیک سنگین‌تر بوده و ممکن است در اثر سقوط و یا ضربه بشکند. در سال‌های اخیر، شیشه‌هایی که برای نگهداری مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند، معمولا در برابر ضربه مقام‌سازی شده‌اند؛ اما در هر صورت مقاومت شیشه به‌اندازه مواد دیگر نیست و در صورت شکستن، محصول داخل آن از بین می‌رود. فرآیند تولید ظروف شیشه‌ای انرژی‌بر است و بازیافت آن هم ممکن است در مقایسه با برخی مواد دیگر کارایی کم‌تری داشته باشد.

 

پوکه‌های پلاستیکی

پوکه‌های پلاستیکی سبک، نشکن، و مقرون‌به‌صرفه هستند. ظروف پلاستیکی را می‌توان در اشکال و اندازه‌های مختلف طراحی کرد. از طرف دیگر، پلاستیک نیز معمولا با محتویات داخل آن واکنش نداده و از محصولات بسته‌بندی‌شده محافظت می‌کند.

پوکه‌های پلاستیکی برای بسته‌بندی لوسیون‌ها، شامپوها، شوینده‌های بدن و سایر محصولات مراقبت شخصی است. الته برخی از انواع لوازم آرایشی مانند کرم‌پودرها نیز با این نوع پوکه های آرایشی (آمبولانژ) بسته‌بندی می‌شوند.

با این حال باید در نظر داشته باشید که برخی از پلاستیک‌ها می‌توانند نفوذپذیر باشند و به هوا و آلاینده‌ها اجازه نفوذ به محصول را بدهند. انواع خاصی از پلاستیک نیز ممکن است در طول زمان با مواد شیمیایی واکنش دهد، به‌ویژه هنگامی که در معرض گرما یا نور خورشید قرار بگیرند.

 

پوکه‌های فلزی

ظروف فلزی لوازم آرایشی معمولاً از موادی مانند آلومینیوم یا قلع ساخته می‌شوند. آلومینیوم سبک، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است. به دلیل چکش خواری و قابلیت شکل‌دهی آسان معمولاً برای ظروف لوازم آرایشی استفاده می‌شود. فولاد پوشش‌داده‌شده با یک لایه نازک قلع نیز، در برابر خوردگی مقاوم است و علاوه‌بر این جذابیت کلاسیک دارد.

ظروف فلزی محکم هستند و همچنین می‌توان  آن‌ها را بازیافت کرد.  آن‌ها برای طیف وسیعی از محصولات از جمله کرم‌ها، بالم‌ها، پودرها مناسب هستند.

با این حال باید در نظر بگیرید که ظروف فلزی در صورت افتادن یا استفاده نادرست ممکن است دچار فرورفتگی شوند. همچنین بسته به طرح، پوکه‌های فلزی ممکن است از ورود هوا جلوگیری نکرده و عمر محصول را کاهش دهند. هزینه ظروف فلزی نیز می‌تواند از پلاستیک بیشتر باشد.

 

بطری‌های پمپی بدون هوا (Airless Pump Bottles)

این نوع از انواع پوکه های آرایشی (آمبولانژ) با جلوگیری از ورود هوا به داخل ظرف، آلودگی و اکسیداسیون محصول را به‌حداقل می‌رسانند و همچنین امکان توزیع دقیق را فراهم می‌سازند

کاربردهای رایج این نوع پوکه برای سرم، کرم، لوسیون و سایر مواد آرایشی است که هوا و نور حساس هستند. این پوکه‌ها معمولا از جنس شیشه و پلاستیک ساخته می‌شوند.

لازم است به این نکته توجه کنید که طراحی پیچیده این پوکه‌ها ممکن است منجر به هزینه‌های تولید بالاتر شده و هزینه نهایی محصول را افزایش دهد. همچنین امکان استفاده از محصول تا آخرین قطره آن نیست و مقداری از محصول در داخل ظرف باقی می‌ماند.

 

پوکه‌های تیوبی

پوکه‌های تیوبی در حقیقت همان تیوب کرم‌های ساده هستند که معمولا از انواع مختلف پلاستیک منعطف و سخت ساخته می‌شوند.

آن‌ها قابل حمل بوده و استفاده از  آن‌ها راحت است. همچنین در صورتی که یک سَری کوچک برای  آن‌ها در نظر گرفته شود، می‌توانند مقدار بسیار کمی از محصول را بیرون دهند (مانند تیوب‌ها کرم دور چشم)

کاربردهای رایج پوکه‌های تیوپی برای بالم لب، کرم، شامپو، ژل و سایر محصولات نیمه چسبناک است.

با این حال باید در نظر بگیرید که ظاهر تیوب ممکن است پس از مدتی چروک و دفرمه شده و زیبایی ابتدایی خود را ازدست دهد. همچنین همان‌طور که در قسمت پوکه‌های پلاستیکی گفتیم، برخی از انواع پلاستیک که در ساخت این محصولا به‌کار می‌روند ممکن است در معرض گرما و نور با محصول واکنش داده و خواص آن را تغییر دهند.

 

پوکه‌های قطره چکان

این نوع از انواع پوکه‌های آرایشی (آمبولانژ)، دارای یک مخزن و یک قطره‌چکان هستند و امکان توزیع دقیق و کنترل شده محصولات مایع را فراهم می‌کنند. این پوکه‌ها اغلب برای محصولات با فرمولاسیون غلیظ یا قوی استفاده می‌شوند و معمولا از جنس شیشه و پلاستیک هستند.

کاربردهای رایج این نوع پوکه برای روغن‌های صورت، سرم‌ها و روغن‌های ضروری است.

با این حال باید در نظر بگیرید که قطره چکان‌ها اگر با دقت مورد استفاده قرار نگیرند می‌توانند کثیف شوند. قطره‌چکان شیشه‌ای ممکن است در صورت افتادن بشکند و علاوه‌بر این قسمت لاستیکی این ظرف به‌مرور از بین می‌رود.

پالت‌ها

پالت‌ها نیز از انواع پوکه‌های آرایشی محسوب می‌شوند که معمولا برای نگهداری مواد پودری مانند سایه، پنکیک و… از  آن‌ها استفاده می‌شود.

این نوع پوکه را می‌توان به‌آسانی حمل‌و‌نقل کرد. با این حال، پوکه‌ها پالتی در صورتی که به زمین افتاده و یا دچار ضربه شوند، ممکن است بشکنند و یا محصولات داخل  آن‌ها، که به‌شکل پودری است، ترک خورده و بریزد.

پالت‌ها معمولا از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند؛ اما ممکن است انواع فلزی  آن‌ها را نیز پیدا کنید.

 

پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

 

پوکه‌های رولی

این پوکه‌ها دارای یک قسمت چرخان هستند که ماده آرایشی و بهداشتی از طریق آن خارج می‌شود. پوکه‌های چرخان معمولا از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند، اما ممکن است از جنس فلز هم باشند.

این نوع پوکه معمولا برای عطر‌های کوچک و همچنین مام استفاده می‌شود.

با این حال باید در نظر بگیرید که در صورت خراب شدن رول پوکه، دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل باید کیفیت این نوع ظرف محصول مناسب باشد.

 

سخن آخر

پوکه های آرایشی (آمبولانژ) انواع مختلفی دارد. سازندگان هنگام انتخاب پوکه های آرایشی (آمبولانژ) باید عواملی مانند ماهیت محصول، روش کاربرد مورد نظر و زیبایی را در نظر بگیرند. خریداران نیز علاوه‌بر زیبایی بسته‌بندی، باید به‌کیفیت آن و همچنین قابلیت استفاده ایمن از محصول تا آخرین قطره توجه کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.