انتخاب مواد مناسب برای پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

مدیرسایت ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
انتخاب مواد مناسب برای پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

انتخاب مواد مناسب برای پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

برای تولید یک لوازم آرایشی ساده، لازم است چندین فعالیت مختلف هم‌زمان و هماهنگ با هم انجام شود تا محصول نهایی موفق باشد. فرمولاسیون محصول، انتخاب مواد اولیه با کیفیت، ساخت، بسته‌بندی و آزمایش محصول نهایی از جمله این فرآیند‌ها هستند.

در میان این فعالیت‌های مختلف، انتخاب بسته‌بندی و پوکه های آرایشی (آمبولانژ) مناسب برای محصول، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بسته‌بندی اولین چیزی است که مشتری هنگام خرید محصول آرایشی با آن‌ها روبه‌رو می‌شود. به‌همین دلیل نیز باید به ظاهر و کیفیت آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

ما در این مقاله موارد مناسب برای تولید پوکه های آرایشی (آمبولانژ) را بررسی می‌کنیم.

بسته‌بندی مواد آرایشی و بهداشتی

بسته‌بندی مواد آرایشی و بهداشتی هم به ظرفی اطلاق می‌شود که محصول را در بر می‌گیرد و هم به جعبه بیرونی آن اشاره دارد.

اگرچه هر دوی این بسته‌بندی‌ها نقش مهمی در فروش و محافظت از محصول دارند، اما نقش پوکه های آرایشی (آمبولانژ) پررنگ‌تر است. دلیل آن هم این است که این پوکه‌ها در تماس مستقیم با محصول قرار گرفته و در نتیجه علاوه‌بر زیبایی، باید عوامل دیگری مانند کیفیت، استفاده راحت و عدم واکنش این پوکه‌ها با محصول در نظر گرفته شود.

اگر بخواهیم به‌شکل مختصر بگوییم، بسته‌بندی مواد آرایشی و بهداشتی، به دو دسته «بسته‌بندی اولیه «و «بسته‌بندی ثانویه» تقسیم‌بندی می‌شود. بسته بندی اولیه که در تماس با محصول قرار می‌گیرد پوکه های آرایشی (آمبولانژ) و بسته‌بندی ثانویه جعبه نام دارد.

با توجه به اهمیت نقش پوکه های آرایشی (آمبولانژ)، ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا مواد مناسب برای این پوکه‌ها را انتخاب کنید.

مواد مورد استفاده در پوکه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی

پوکه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، از مواد مختلفی تولید می‌شوند. این مواد باید با محصول واکنش نداده، در برابر تغییرات دما پایدار باشند، مانع از رسیدن آلودگی به محصول شده، آن را در مدت طولانی سالم نگه دارند و در عین حال ظاهر زیبایی به محصول بدهند.

ما در اینجا موادی را که دارای این ویژگی‌ها هستند و به‌شکل رایجی برای ساخت پوکه های آرایشی (آمبولانژ) استفاده می‌شوند معرفی می‌کنیم.

 

فلز (آلومینیوم و قلع)

قوطی‌های فلزی در برخی از صنایع آرایشی و بهداشتی برای بسته‌بندی اولیه محصولاتی از جمله لایه‌بردارها، رنگ‌های مایع، محصولات زیبایی ابرو و براق‌کننده‌ها استفاده می‌شوند.

وقتی پوکه‌ها از فلز ساخته شوند، دوست‌داشتنی و قدیمی به‌نظر می‌رسند و طرفداران زیادی را دور خود جمع می‌کند.

با این حال، پوکه فلزی باید دارای روکش خاصی باشد تا هنگام استفاده با محصولات حاوی اسانس و رطوبت واکنش نداده و دچار زنگ‌زدگی نشود. حتی اگر فقط درب پوکه، فلزی باشد، باز هم باید با آب‌بندی مناسب از زنگ‌زدگی و واکنش با مواد آرایشی و بهداشتی محافظت گردد.

اکثر پوکه‌های فلزی از آلومینیوم ساخته شده‌اند، اما قلع و سرب نیز نقش مهمی در ساخت این مواد دارند.

 شیشه

شیشه به دلیل زیست‌سازگاری و بی‌اثر‌بودن به‌شکل وسیعی در پوکه های آرایشی (آمبولانژ) استفاده می‌شود. برخی از اسیدهای واکنش‌‎پذیر و اسانس‌ها باید فقط در پوکه‌های شیشه‌ای بسته‌بندی شوند.

علاوه‌بر این، ترکیب خاص شیشه، از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند و مانع از واکنش شیشه با مواد داخل ظرف می‌شود.

استفاده از ظروف شیشه‌ای با مزیت زیبایی نیز همراه است. بسته‌بندی شیشه‌ای باعث می‌شود که محصول زیبا و مجلل به نظر برسد. علاوه‌بر این، شیشه قابل بازیافت است و دارای ردپای کربن کوچکی است.

شیشه‌ها را می‌توان به‌شکل شفاف، مات، ضخیم، نازک، دارای طراحی و ساده تولید کرده و از آن‌ها برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده کرد.

هزینه‌های تولید و حمل‌و‌نقل از معایب اصلی استفاده از پوکه‌های شیشه‌ای است. این پوکه‌ها معمولا برای مواد آرایشی و بهداشتی سطح بالا استفاده می‌شوند.

 

 

PET یا پلی اتیلن ترفتالات

ظروف پلی اتیلن ترفتالات بطری‌های پلاستیکی شفافی هستند که عمدتاً برای نوشیدنی‌ها و لوازم آرایشی استفاده می‌شوند؛ زیرا ظاهر آن‌ها شبیه به شیشه است، اما قیمت کم‌تری دارند.

در طول سال‌ها، این پوکه‌ها به دلیل سبکی، هزینه کم و استحکام بالا، بسیار مورد پسند قرار گرفته‌اند. PET مانع از اکسید‌شدن مواد شیمیایی محصول می‌شود زیرا پلیمر‌های سازنده آن با مواد آرایشی واکنش نمی‌دهند.

محصولاتی که حاوی الکل، اولئورزین‌ها و سایر حلال‌ها هستند، برای بسته‌بندی در پوکه‌های PET مناسبند.

 

 

 پلاستیک پلی پروپیلن (PP)

پلاستیک پروپیلن که به‌طور گسترده به‌عنوان PP نام برده می‌شود، برای بسته‌بندی اولیه لوازم آرایشی کاربرد دارد. PP مات و محکم‌تر از PET است. این ماده در تیوب‌های لوسیون و بسته‌بندی عطر استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن علاوه‌بر انعطاف‌پذیری، ضد آب بوده و در برابر جذب رطوبت فوق‌العاده مقاوم است. به دلیل استحکام خمشی بالا و ساختار نیمه‌کریستالی آن، در برابر سایش و پارگی نیز مقاومت می‌کند. به‌همین دلیل برای محصولاتی که باید در برابر فشارهای فیزیکی مقاومت کنند، عالی است.

علاوه‌بر این، PP در برابر میکروب، پوسیدگی و کپک مقاوم است.

 

 

HDPE یا پلی اتیلن با چگالی بالا

پلی اتیلن با چگالی بالا قابل اعتمادترین ماده برای استفاده در پوکه های آرایشی (آمبولانژ) است. ساختار سفت و محکمی دارد، ضد حساسیت است و از نفوذ مواد آلاینده به داخل محصول جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این، زیست‌تخریب‌پذیری بالایی دارد.

 

اهمیت سایز پوکه های آرایشی

علاوه‌بر لزوم انتخاب جنس مناسب برای پوکه های آرایشی (آمبولانژ)، لازم است اندازه پوکه را نیز به‌درستی مشخص کنید. یک پوکه با جنس مناسب، اما اندازه بیش از حد کوچک و یا بزرگ می‌تواند به محصول آسیب بزند. به‌عنوان مثال، لوسیون‌ها را نمی‌توان در ظروف یا بشکه‌های بزرگ فروخت. همچنین، اگر بالم لب را در ظروف بسیار کوچک بسته‌بندی کنید، احتمالا مشتریان تمایلی به خرید آن نخواهند داشت.

اندازه پوکه های آرایشی (آمبولانژ)، باید با توجه به استفاده از محصول مشخص شود. اندازه و تناسب مناسب بسته‌بندی باعث حذف ضایعات و مواد اضافی در تولید می‌شود. علاوه‌بر این، مقدار مورد نیاز محموله در حمل‌و‌نقل را کاهش داده و تأثیر آن بر محیط زیست را به‌حداقل می‌رساند.

 

اهمیت زیست‌تخریب‌پذیری پوکه های آرایشی (آمبولانژ)

مواد زیست تخریب‌پذیر این توانایی را دارند که به‌طور طبیعی از طریق عملکرد میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها به مواد ساده‌تر تجزیه شوند. با توجه به آلودگی زیاد آب‌ها و خشکی با پلاستیک‌ها، بسیار مهم است که با تولید انواع زیست‌تخریب‌پذیر این پوکه‌ها، از آسیب به طبیعت جلوگیری کنیم.

استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر در ساخت پوکه‌های آرایشی به دلایل زیر مهم است:

  • کاهش اثرات زیست محیطی: مواد زیست‌تخریب‌پذیر، زمانی که به‌درستی دفع شوند، در محیط‌های طبیعی راحت‌تر تجزیه شده و مانع از افزایش آلودگی جهان به وسیله پلاستیک می‌شوند.
  • منابع پایدار: بسیاری از مواد زیست‌تخریب‌پذیر را می‌توان از منابع تجدید‌‌پذیر مانند پلیمرهای گیاهی یا مواد قابل کمپوست به دست آورد. این امر سبب می‌شود پوکه‌ها بارها و بارها استفاده شوند و برای تولید مجدد آن‌ها نیازی به استفاده از منابع طبیعی نباشد.
  • بهره‌وری انرژی: تولید مواد زیست‌تخریب‌پذیر اغلب به انرژی کم‌تری در مقایسه با تولید برخی پلاستیک‌های غیرقابل تجزیه نیاز دارد. این ویژگی می‌تواند به‌کاهش مصرف انرژی کلی و کاهش انتشار کربن کمک کند.
  • حفاظت از اکوسیستم: مواد غیرقابل تجزیه می‌توانند به اکوسیستم‌ها، حیات وحش و حیات دریایی آسیب بزنند. پوکه‌های زیست‌تخریب‌پذیر با تجزیه‌شدن به اجزای غیرسمی که برای موجودات زنده ضرر کم‌تری دارند، خطر آسیب‌های زیست محیطی را کاهش می‌دهد.

 

سخن آخر

ما در این مقاله بهترین موارد برای طراحی و ساخت پوکه های آرایشی (آمبولانژ) را معرفی کردیم. مواد معرفی‌شده دراین مقاله، قابل بازیافت هستند و به‌همین دلیل کم‌ترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند. با این حال باید بر‌اساس ویژگی‌های محصول و مواد سازنده آن، مواد مناسب نهایی را از بین لیست ارائه‌شده انتخاب کنید. همچنین لازم است علاوه‌بر انتخاب ماده مناسب برای پوکه های آرایشی (آمبولانژ)، اندازه ظرف را نیز براساس نوع و میزان استفاده محصول مشخص کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.